Ísland Our Operation

• Ísland Our Operation (red. Runa Marie Luth, Simon Holm Pedersen, Ida Drejer Bonde, Jens Kæmpe, Nina Søs Vinther, Jeppe Brixvold og Andreas Vermehren Holm).
  • Forfatterskolen og forlaget Basilisk, 2017
  • 128 sider + 8 fotosider, 100 kr.
  • ISBN 978-8793077-36-2
  • Køb

Dette nummer af Legenda er dedikeret til ny islandsk litteratur.

Nummeret rummer bl.a. et uddrag af Kristín Ómarsdóttirs poetiske tekst Evige spejlinger fra 2016 i ny dansk oversættelse ved Nina Søs Vinther.
Man kan også læse den tale, Ómarsdóttir gav til Forfatterskolen, da vi i 2016 besøgte Island, hvor hun blandt meget andet siger: “… but I think that is perhaps our operation to search for and find the song of the lost and blind slave inside ourselves. But I think perhaps the search will only lead to mental disorder and destruction of, at least, the cultural superficy of this country …”, hvilket har givet titlen til dette Legenda 12.
Man kan også læse ny poesi af Kári Tulinius og Kristín Svava Tómasdóttir i Ísland Our Operation
Sidst men ikke mindst kan man læse nye danske tekster af Forfatterskolens elever og lærere med inspiration i islandsk litteratur. Legenda skal gerne være et åbent og dialogbaseret forum for undersøgelser af litterære strømninger og tematikker og denne type performativ kritik.