Nu hvor jeg er blevet kreditværdig

Forfatterskolen er stolt af at kunne præsentere den seneste udgave af skolens tidsskrift Legenda

Tirsdag d. 23. maj kl. 19.30 i Forfatterskolens lokaler lancerer Forfatterskolen en antologi om forfatteres arbejdsliv og -vilkår. Mere end 20 danske forfattere har bidraget med alt fra brev, digt, drama, essay og sågar et par trylleformularer til et værk, som både er et indspark i den større samtale om det prækære arbejdsliv og en ven i nøden for andre forfattere som sidder alene derude i virkeligheden. Og en samling af både tunge, opløftende, rørende og skarpe tekster, der leverer hver sit præcise snit ned igennem det nære, personlige og de store samfundsmæssige sammenhænge.

Nu hvor jeg er blevet kreditværdig er 14. udgave af skolens tidsskrift Legenda.

Ved lanceringen d. 23. maj vil der være oplæsninger med fire af bidragsyderne til antologien, nemlig Naiha Khiljee, Gry Stokkendahl Dalgas, Luka Holmegaard og Mikkel Thykier.

Redaktionen bag antologien vil introducere og lede den efterfølgende samtale.

Forside illustration af Klara Graah

Grafisk tilrettelagt af Laura Silke

Bogen er udgivet af Basilisk

Medvirkende ved lanceringen:

Naiha Khiljee (født i 1994 i København) er en dansk digter og psykolog. Khiljee er vokset op i Vangede og har gået på N. Zahles Skole i indre København – ”lige dele Dan Turell og dronning Margrethe”, som hun selv har udtalt. Under et studieophold i Toronto som psykologistuderende blev hun grebet af spoken word-miljøet, en genre midt imellem poesi, hiphop-kultur og historiefortælling. Det møde blev igangsættende for hendes egen skrift. I marts 2020 udgav hun digtsamlingen Kære søster på forlaget Lindhardt og Ringhof. I 2022 udkom hendes anden digtsamling Læg en besked ligeledes på Lindhardt og Ringhof. Hun arbejder som psykolog i Kalundborg.

Gry Stokkendahl Dalgas er forfatter og skriveunderviser. I 2019 dimitterede hun fra Talentskolens forfatterlinje, og samme år udkom hendes debutdigtsamling Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vej, for hvilken hun modtog Bodil og Jørgen Munch-Christensens debutantpris. I foråret 2022 udgav hun langdigtet Kudan; eller Kalven på forlaget Ovbidat, en vanskabt kalvs to-dage-lange liv og talestrøm. Her i efteråret udgav hun bogen At performe transkønnet vrede på forlaget Amulet. Gry Stokkendahl Dalgas arbejder både som skrivende og som underviser med at skrive om og i naturen, og hun har en stor viden om den danske natur og den nuværende biodiversitetskrise.

Luka Holmegaard (f. 1990 på Frederiksberg) er en dansk forfatter og skriveunderviser. Holmegaard er uddannet fra Forfatterskolen i 2013 og tog en MA i Writing for Performance fra Goldsmiths University of London i 2019. Debutromanen Emma Emma fra 2015 udkom på Gladiator Forlag, mens romanen Graceland fra 2017 udkom på Rosinante og essaysamlingen Look fra 2020 blev udgivet på Gyldendal. I Look åbner forfatterskabet sig genremæssigt op i et patchwork af refleksioner, erindringer, analyser og læsninger, der blandt andet omhandler beklædning og køn.

Mikkel Thykier (f. 1977 i Knabstrup) er en dansk forfatter, redaktør, oversætter og underviser. Han fik første gang trykt digte i Hvedekorn i 1995. Han debuterede med digtsamlingen Skyggerne er kun flygtige på forlaget Borgen i 1997. En debut som han modtog Klaus Rifbjergs debutantpris for. Siden debuten har Thykier udgivet adskillige bøger – herunder f.eks. essaysamlingerne Coda og Narcis – og senest Omveje til Mississipi, 51 noter fra klassikerlæsning som udkom i 2022 på forlaget Kronstork. Thykier er uddannet fra Forfatterskolen i 1998. Han er siden 2020 fast underviser sammesteds.