Hiromi Itô – en japansk åndemaner

Torsdag d. 5. november 2020 kl. 17:00 på zoom

Mød japanske Hiromi Ito, en af den internationale poesis helt store stjerner netop nu. Ito gæster Forfatterskolen sammen med digteren Olga Ravn, som har skrevet forord til udgivelsen Vildgræs ved flodlejet – den af Itos mange bøger som indtil videre forefindes i en dansk oversættelse. Olga Ravn vil introducere til Itos forfatterskab, og derefter vi hun og forfatterskolens rektor Ursula Andkjær Olsen tale med Ito om temaer som monstrøsitet og moderskab. Derudover vil der være oplæsninger ved de deltagende.

NB! Arrangementet vil – pga. COVID-19-situationen – blive afholdt på zoom. Tilmelding sker ved at skrive til ursulaandkjaerolsen@forfatterskolen.dk og bede om et link, men først på selve dagen (d. 5. November) inden kl. 16:30.

Arrangementet er det andet af Forfatterskolens Efterårsarrangementer 2020 – en række på to litterære seminarer og oplæsningsaftner, der er åbne for offentligheden.

Foto: Louisiana Litterature 2018

Om de medvirkende:

Hiromi Ito, født 1955 i Tokyo. Hiromi Ito er først og fremmest digter, men har også skrevet romaner og essays. Hendes digte er med deres ligefremme tilgang til immigration, moderskab, køn, økokritik og seksualitet mere aktuelle end nogensinde før. Ito er bramfri, vittig og samtidig dyster og brutal. Siden gennembruddet i 1980’erne er hun blevet en af Japans mest anerkendte og bedst sælgende digtere. Men hun er også en kontroversiel stemme i japansk poesi på grund af sin direkte sprogbrug og sine chokerende skildringer af bl.a. kastration eller af, hvordan en mor dræber sin nyfødte datter eller tungekysser med et lig.

Olga Ravn, født 1986, bosat i København. Olga Ravn er en dansk forfatter, kritiker, oversætter og redaktør. Hun er uddannet fra Forfatterskolen i 2010, og hun debuterede i 2012 med digtsamlingen Jeg æder mig selv som lyng. I 2015 debuterede hun som romanforfatter med spøgelsesromanen Celestine. Olga Ravn har i perioden 2010-14 været anmelder og klummeskribent ved Politiken, Femina, Information og Klassekampen. Hun var redaktør på tidsskriftet Den Blå Port i 2012, sammen med Josefine Klougart og Jonas Rolsted, men medvirkede kun i et nummer. Siden har hun været redaktør på bl.a. Gyldendal. Olga Ravn modtog i 2019 Det Danske Akademis Beatrice Pris for sit hidtidige kunstneriske arbejde.