To nye lærere på Forfatterskolen

Det er os en stor glæde at kunne meddele at de to ledige lærerstillinger på Forfatterskolen nu er blevet besat: Ida Marie Hede og Olga Ravn tiltræder deres poster pr. 1. august 2024.

Ida Marie Hede (f. 1980) er en af sin generations mest originale prosaister. Siden debuten med Seancer i 2010 har hun undersøgt og for hvert nyt værk udvidet rammerne for hvad en bog kan rumme – senest i Suget eller Vasker du vores fuckfingre med dine tårer?, ”en vildtvoksende, vred, øm og skarpskydende science fiction om familien”, som en anmelder skrev. Ida Marie Hede er en garvet underviser og tekstlæser med erfaring fra bl.a. Gladiatorskolen og Johan Borups Højskole, og har desuden bred erfaring med kunstkritik, dramatik og tværæstetiske samarbejder. Ida Marie Hedes unikke kendskab til litterære såvel som billedkunstneriske traditioner og modtraditioner bliver en enestående berigelse for Forfatterskolen og dens studerende i de kommende år.

Olga Ravn (f. 1986) har siden debuten med digtsamlingen Jeg æder mig selv som lyng (2012) markeret sig som en af de væsentligste stemmer i ny dansk litteratur. Hendes bøger arbejder på tværs af genrer fra lyrik til sci-fi og historisk fiktion, altid med lige dele formmæssig bevidsthed og fornyelseskraft. Olga Ravn har ved siden af sit internationalt anerkendte forfatterskab omfattende redaktør-, formidlings- og undervisningserfaring, bl.a. fra den aktivistiske skriveskole Hekseskolen, som hun dannede med Johanne Lykke Naderehvandi. Olga Ravn kommer til at bidrage til Forfatterskolens fortsatte udvikling med både stor faglig integritet og stor lyst til nytænkning.

Vi er overbeviste om at både Ida Marie Hede og Olga Ravn vil være stærke kort i det fortsatte arbejde med at videreudvikle skolens undervisningsformer og pædagogik, samt væsentligt bidrage til at øge skolens åbenhed og kritiske dialog med det øvrige litterære landskab i Danmark og Skandinavien.

Ansættelsesudvalget behandlede et stort og utrolig stærkt felt af ansøgere og nåede efter et grundigt forløb frem til en konstellation, der på én gang tilføjer bredde, fornyelse og erfaring. Vi takker alle for deres ansøgninger. Ansættelsesudvalget bestod af lærer Duncan Wiese, uddannelsesansvarlig for Dans & Participation ved Scenekunstskolen og bestyrelsesmedlem ved Forfatterskolen Laura Navndrup Black, rektor Morten Chemnitz og to repræsentanter for skolens studerende.