PRESSEMEDDELELSE

1. april 2023

Forfatter Morten Chemnitz ny rektor for Forfatterskolen august 2023

Den 1. august 2023 tiltræder forfatter og oversætter Morten Chemnitz som rektor for Forfatterskolen. Han afløser Ursula Andkjær Olsen, hvis stilling samtidig udløber, og som ønsker igen at få tid til for alvor at være udøvende forfatter.

I et meget bredt og kvalificeret ansøgerfelt er vi glade for at have indgået aftale med Morten, der kommer med en særdeles stærk litterær baggrund som både forfatter, oversætter, redaktør og litteraturforsker og med en overbevisende tilgang til den tekstlæsning, som er Forfatterskolens helt særlige undervisningsmetode. Morten vil stå for videreførelse af den stabilitet og fokus på studiemiljøet, som vi prioriterer, og han vil også sammen med bestyrelse og lærerteam arbejde med skolens rolle i det omgivende samfund og den afgørende finansiering af skolens ambitioner. Samtidig med at vi glæder os over Morten som kommende rektor, er det også med vemod, men megen taknemmelighed, at vi til sommer skal tage afsked med Ursula Andkjær Olsen, der på imponerende vis har tilført skolen både stærke litterære kompetencer, økonomisk stabilitet og nye veje til et godt studiemiljø”, siger Forfatterskolens bestyrelsesleder Elisabeth Nøjgaard.

Morten Chemnitz udtaler: ”Det er en stor ære og lykke for mig at få mulighed for som rektor at bære skolen videre i den retning, den har taget de seneste 4 år. Jeg brænder for at undervise og vil som rektor arbejde for, at Forfatterskolen bevarer sin helt enestående position i det litterære og kulturelle  kredsløb. Skolen har en enorm og afgørende betydning for det omgivende samfund gennem det væld af fremragende og forskelligartede bøger, som de studerende med tiden kommer til at udgive. Det glæder jeg mig til at bidrage til. Jeg glæder mig til at støtte og opildne skolens elever i deres faglige fordybelse og udfoldelse, og til at sikre et ambitiøst, trygt og tillidsfuldt miljø for elever og lærere.”

For yderligere information: Elisabeth Nøjgaard, mob. 51201574